چهار نکته درباره شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی یک وسیله حفاظتی در برابر آتش سوزی است که برای خاموش کردن یا کنترل آتش سوزی‌های کوچک، اغلب در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله برای استفاده در برابر آتش‌های خارج از کنترل، مانند آتش‌سوزی که به سقف رسیده است و کاربر را به خطر می‌اندازد (یعنی بدون راه فرار، دود، خطر انفجار و غیره) در نظر گرفته نشده است. به طور معمول، یک کپسول آتش نشانی از یک مخزن فشار استوانه­ای دستی تشکیل شده است که حاوی ماده ای است که برای خاموش کردن آتش تخلیه می­شود.

شارژ کپسول

کلاس‌های مختلف حریق چیست؟

کلاس‌های کپسول آتش نشانی:

به طور کلی پنج کلاس از کپسول‌های آتش نشانی وجود دارد. برای مقابله با هر آتش سوزی نمی­توان از خاموش کننده واحدی استفاده کرد. از آنجایی که هر نوع کپسول آتش نشانی برای کلاس­های مختلفی از آتش سوزی، انتخاب خاموش کننده درست می­تواند یک میدان مین باشد. اولین گام این است که بررسی کنید چه موادی در منطقه­ای که باید در برابر آتش از آن محافظت شود، وجود دارد. آتش سوزی­ها را می­توان به شش دسته تقسیم کرد که شامل موارد مختلف می­شود:

شارژ کپسول

  • کلاس A، مانند کاغذ، چوب یا منسوجات مواد جامد مبتنی بر کربن قابل احتراق
  • کلاس B، مایعات قابل اشتعال مانند پارافین، بنزین، گازوئیل یا روغن (اما نه روغن پخت و پز)
  • کلاس C، گازهای قابل اشتعال، مانند بوتان، پروپان یا متان
  • کلاس D، سوزاندن فلزات، به عنوان مثال آلومینیوم، لیتیوم یا منیزیم
  • آتش سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی (که با علامت جرقه الکتریکی نشان داده می شود و نه حرف E)
  • کلاس F، چربی ها و روغن های پخت و پز.

انواع مختلف کپسول­های آتش نشانی چیست؟

پنج نوع اصلی کپسول آتش نشانی وجود دارد:

  • آب.
  • پودر.
  • فوم.
  • دی اکسید کربن
  • ماده شیمیایی مرطوب.

شارژ کپسول

شارژ مجدد کپسول‌های آتش نشانی

در صورت انقضای کپسول آتش نشانی، باید آن را مجددا پر کنید. کپسول‌ها باید بلافاصله پس از هر بار استفاده دوباره شارژ شوند. حتی اگر ماده خاموش کننده داخل به طور کامل تخلیه نشده باشد، خاموش کننده همچنان نیاز به سرویس دارد؛ تا از آمادگی آن برای استفاده بعدی اطمینان حاصل شود. حتی یک تخلیه حداقلی معمولاً منجر به نشتی و در نهایت از دست دادن کل فشار مورد نیاز برای عملکرد صحیح می­شود. حداقل یک بار در ماه کپسول­های آتش نشانی را بازرسی کنید. تعمیر و نگهداری کپسول آتش نشانی برای ایمنی همه مهم است.

شما باید اطمینان حاصل کنید که:

۱) خاموش کننده توسط تجهیزات یا سایر اشیایی که می­توانند در مواقع اضطراری دسترسی را مختل کنند مسدود نمی­شود.

۲) فشار در سطح توصیه شده است. در خاموش کننده های مجهز به گیج، سوزن باید در ناحیه سبز باشد. نه خیلی بالا و نه خیلی پایین.

۳) نازل یا سایر قطعات به هیچ وجه مانع نباشند.

۴) پین‌ها سالم هستند.

۵) هیچ فرورفتگی، نشتی، زنگ زدگی، رسوبات شیمیایی و سایر علائم ساییدگی وجود ندارد. هرگونه مواد شیمیایی خورنده، روغن و غیره را که ممکن است روی خاموش کننده رسوب کرده باشد پاک کنید.

در آخر

برخی از تولید کنندگان توصیه می­کنند خاموش کننده­های شیمیایی خشک خود را یک بار در ماه تکان دهید تا از ته نشین شدن پودر جلوگیری شود. کپسول آتش نشانی باید پس از چند سال مورد آزمایش فشار قرار گیرد (فرآیندی به نام آزمایش هیدرواستاتیک) تا اطمینان حاصل شود که سیلندر برای استفاده ایمن است. دفترچه راهنمای مالک و برچسب خاموش کننده را بررسی کنید، یا با سازنده مشورت کنید تا ببینید چه زمانی ممکن است کپسول شما به چنین آزمایشی نیاز داشته باشد. تهران کپسول کلیه خدمات شارژ مجدد و نگهداری کپسول آتش نشانی را ارائه می­دهد.

پیمایش به بالا